Los pliegues del Atrapanieblas
El Tofo, Región de Coquimbo, Chile
Tejido de lino y algodón
Medidas variables
Abril–Noviembre, 2018
La instalación de un atrapanieblas en el Tofo, antigua mina abandonada en la Cordillera de la Costa de la región de Coquimbo (Chile), buscó observar y evidenciar un momento de transformación invisible de la naturaleza, capturando durante ocho meses, la camanchaca, traducida del aimara (kamanchaka) como oscuridad. Esta niebla espesa es liberada por el océano durante la madrugada y a medida en que avanza el día se dispersa en el valle.
Este atrapaniebla plantea una interrogante sobre el paisaje al oponerse, al mismo tiempo, al alcance masivo de las técnicas de aprovechamiento “verde” de los recursos naturales y girando en sentido inverso a la fracción impositiva y conservadora de la ecología. Por su escala, materialidad y experimentación formal, lo que este Atrapanieblas produce es un gesto de rechazo a los planteamientos «ecológicos» que se imponen a la naturaleza, parcelándola para conservarla. El atrapanieblas propone, más bien, un pliegue constante entre especies, arte y territorio.
Este proyecto fue hecho durante los meses de abril y noviembre del año 2018 en Residencia ARC de Arte / Ciencia, plataforma de investigación interdisciplinaria que invita a artistas y científicos a participar del programa como agentes residentes para enriquecer y facilitar el intercambio de perspectivas y métodos de trabajo para generar nuevos conocimientos transdisciplinarios.
[ENG]
El Tofo, Coquimbo Region, Chile
Linen and cotton fabric
Variable sizes
April-November, 2018.
A fogcatcher was installed in El Tofo, an old abandoned mine in the coastal mountain range (Cordillera de la Costa) of Chile’s Coquimbo region. The purpose of the installation was to observe and capture evidence of a moment of invisible transformation of nature. The installation continually captured, over a period of eight months, the thick fog known locally as ‘camanchaca’. The term in Spanish is derived from the indigenous Aymara language, in which ‘kamanchaka’ denotes darkness. This fog emerges from the ocean at dawn, dispersing into the surrounding valley over the course of each day.
The fogcatcher’s relatively small scale, materiality and formal experimentation, raises questions about uses of the landscape, standing as it does in contrast to the regimented and visually imposing reach of existing large-scale technologies for "green" use of natural resources. There is a gesture here that pushes back against ‘ecological’ approaches which impose upon nature, parcelling it out in order to conserve. The Fogcatcher proposes, rather, a constant enfolding of species, art and territory.
This project was made during the months of April and November 2018 at ARC Art / Science Residency, an interdisciplinary research platform that invites artists and scientists to participate in the program as resident agents to enrich and facilitate the exchange of perspectives and working methods to generate new transdisciplinary knowledge.